نوشتن پروپوزال مدیریت

نوشتن پروپوزال مدیریت

انجام پروپوزال مدیریت با تضمین تصویب تسریع و ارائه یک کار با کیفیت و مطلوب در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

از انتخاب موضوع تا نگارش تمام مراحل پروپوزال در بهترین موسسه انجام پایان نامه مدیریت با پشتیبانی تمام وقت از دانشجویان و حتی بعد از آن

هم اکنون می توانید با کارشناسان شیفت، سوالاتتان را مطرح کنید 09101502239 – 09103434482

فرم سفارش انجام پایان نامه 

نوشتن پروپوزال مدیریت

در بین رشته‌های دانشگاهی مختلفی که در دانشگاههای ایران تدریس می‌شود رشته مدیریت از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این رشته بازار شغلی خوبی دارد و به دلیل کاربردی بودن درس‌هایی که در آن تدریس می‌شود می‌تواند برای دانشجویان یک منبع عالی از تجربه‌ها باشد. اگر شما هم دانشجوی این رشته محبوب بوده و در صدد اقدام برای فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری هستید باید خودتان را برای نوشتن پروپوزال مدیریت آماده کنید. در این مقاله به بررسی پروپوزال و معنای آن می‌پردازیم و سپس به سراغ مراحل مختلف نوشتن پروپوزال خواهیم رفت.

نوشتن پروپوزال مدیریت

پروپوزال چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مراحل مختلف نوشتن پروپوزال مدیریت برویم باید با این واژه آشنا باشیم. پروپوزال(Proposal) در لغت به معنای پیشنهاد است که جایگاه ویژه‌ای در نوشتن پایان‌نامه دارد. پروپوزال پیش نویسی از یک طرح تحقیقی است که تلاش می‌کند نیاز خاصی را هدف قرار دهد و روش‌های برطرف کردن این نیاز به شیوه علمی را بررسی کند.
به عبارت بهتر، هر پژوهشگری قبل از تحقیق باید زیربنای طرح خود را به درستی ترسیم کند و ابزارها و منابع مورد نیاز خود را برنامه‌ریزی نماید. به کمک طرح تحقیق می‌توان نقشه مدونی برای پژوهش تدوین کرد و فرآیند اجرای طرح را تسهیل نمود. دانشجویان دوره ارشد و دکترا هم در پروپوزال خود اطلاعات مرتبط به پژوهش‌شان را درج می‌کنند و سپس به بررسی دلایل ضرورت این طرح یا تحقیق می‌پردازند.

مراحل نوشتن پروپوزال مدیریت

حالا که تا حدودی با پروپوزال آشنا شدیم بهتر است به سراغ مراحل مختلف نوشتن آن بپردازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم یک طرح کامل برای ارائه آماده کنیم. مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم بدنه اصلی و حیاتی پروپوزال‌ مدیریت را تشکیل می‌دهند و رعایت کردن‌ آن‌ها می‌تواند طرح بهتر و ارزشمندتری برایتان به همراه داشته باشد.

انتخاب موضوع پایان نامه مدیریت بعنوان قدم اول

خوب قبل از اینکه به سراغ نوشتن پروپوزال مدیریت بروید باید موضوع پایان‌نامه‌تان را انتخاب کنید. اینکه قرار است درباره چه موضوعی صحبت کنید و چه نیازی را هدف قرار دهید به شما و راهنمایی‌های استادتان بستگی دارد. با اینحال خودتان هم می‌توانید با کمی کنجکاوی و گشت‌و گذار در جامعه به موضوعات جذاب و البته کاربردی دست پیدا کنید. علاوه بر این رصد کردن پایان‌نامه‌های قبلی و مقالات ISI هم شما را در رسیدن به یک موضوع عالی یاری می‌کند.
به خاطر داشته باشید که هرچقدر پایان‌نامه کاربردی‌تر و مفیدتر باشد ارزش آن در بین جامعه علمی هم افزایش پیدا می‌کند و به شما کمک می‌کند راحت‌تر و سریع‌تر به جایگاه شغلی مدنظرتان دست پیدا کنید.

تعیین عنوان قدم اول جهت آغاز نوشتن پروپوزال مدیریت

حالا که حیطه پایان نامه را مشخص کرده‌اید باید یک عنوان خوب برای پروپوزال‌تان داشته باشید. در اغلب دانشگاهها قبل از انجام پروپوزال مدیریت، بایستی عنوان‌تان را برای تایید ارسال کنید. برای اینکه طرح تحقیق شما با طرح‌های قبلی متفاوت باشد به دنبال عناوینی بگردید که در عین کاربردی بودن ساده، گویا و جامع هستند.
تا جایی که ممکن است عنوانی را برای طرح خود انتخاب کنید که ارزش پژوهش داشته باشد و در حوزه تخصص شما باشد. تنها در این صورت است که می‌توانید یک پایان‌نامه خوب ارائه کنید و توانمندی‌هایتان را نشان دهید. توصیه می شود در انتخاب موضوع حتما از تخصص کارشناسان مجموعه ایران داکیومنت استفاده کنید.

بیان مسئله طرح تحقیق

زمانی که در حال نوشتن پروپوزال مدیریت هستید در واقع به سوالاتی که در ذهن شما یا جامعه شکل گرفته است پاسخ می‌دهید. شما به عنوان یک دانشجو باید بتوانید موضوع یا مشکلی که قرار است حل کنید را به طور واضح بنویسید و نشان دهید چنین مشکلی در جامعه‌تان به چشم می‌خورد. بهترین کار این است که مشکل را از زوایای متعددی مورد بررسی قرار دهید تا ببینید هر کدام از این زوایا را چگونه و به چه طریقی باید حل کنید. بیان مسئله به روشن‌تر شدن مسیر تحقیق کمک می‌کند و ابزارها و منابع موردنیاز را به شما نشان می‌دهد.

اهمیت و نقش تحقیق

در این بخش باید بتوانید دلیل مهم بودن تحقیق خود را به شیوه‌های مختلف به نمایش بگذارید. آیا تحقیق شما یک طرح تکراری است که هیچ دردی را از جامعه دوا نمی‌کند؟ اگر این طرح به درستی اجرا شود چه نتایج مثبتی در پی خواهد داشت؟ آیا می‌توان به صورت کاربردی از پژوهش‌تان در جامعه استفاده کرد؟ پاسخ به این سوالات اهمیت تحقیق شما را به خوبی نشان می‌دهد و ارزشمند بودن آن را تایید می‌کند.

اهداف تحقیق

هر پژوهشی صرف نظر از حوزه‌ای که هدف قرار می‌دهد باید اهداف خاصی را دنبال کند. نوشتن پروپوزال مدیریت هم از این قاعده مستثنی نیست. باید از خودتان بپرسید هدف کلی از تحقیق من چیست؟ پژوهش من چه اهداف خاصی را دنبال می‌کند؟

سوالات مربوط به تحقیق

زمانی که در حال تحقیق هستید بهتر است کارهایی که محققان پیشین انجام داده‌اند را بررسی کنید تا بتوانید مسیر علمی‌تان را به درستی ترسیم کنید. با اینحال در برخی از موارد، تحقیق‌های قبلی به درد شما نمی‌خورد یا هم جهت با پژوهش‌تان نیست. در این شرایط بهتر است سوالاتی شفاف و کاربردی مطرح کنید و به دنبال پاسخ این سوالات باشید.

فرضیه‌های مربوط به تحقیق

فرضیه چیست؟ پاسخ به این سوال چندان کار ساده‌ای نیست. اگر سری به لغت‌نامه‌های مختلف بزنید بدون شک با تعاریف مختلف و البته متنوعی روبرو خواهید شد که هر کدام‌شان فرضیه را از زوایای خاصی مورد بررسی قرار می‌دهند.
برخی‌ها بر این باورند که فرضیه جمله خبری است که در خود چندین متغیر دارد. بعضی‌ها هم معتقدند فرضیه همان حدس و گمانی است که محقق درباره مشکلات جامعه دارد و به کمک علم در حال برطرف کردن و حل این مشکلات است.

تعیین روش تحقیق

در این بخش باید بتوانید روش‌هایی که برای اجرای پژوهش‌تان نیاز است را به دقت بیان کنید. بر اساس نوع طرح و مسئله‌ای که با آن روبرو هستید روش‌های مختلفی برای تحقیق‌تان خواهید داشت. از جمله این روش‌ها می‌توان به تحقیقات کاربردی، تحقیقات بنیادی، تحقیقات علی، توصیفی، تحقیق همبستگی، تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات پیمایشی اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها ابزار خاص خود را می‌طلبند و نیاز به منابع متعددی دارند. بهتر است در این بخش درباره ابزارهای آماری، روش‌های نمونه‌گیری و ابزارهای تحلیل داده صحبت کنید.

استفاده از نتیجه پژوهش

بیشتر بخش‌هایی که برای نوشتن پروپوزال مدیریت نیاز است را با هم مرور کردیم. حالا باید به این موضوع بپردازیم که چه نهاد یا سازمانی قرار است از نتیجه طرح ما سود ببرد و از آن استفاده کند. در این قسمت می‌توانید به بررسی این موضوع بپردازید.

بررسی محدودیت‌های تحقیق

اگر با محدودیت خاصی روبرو هستید یا منابع کافی در اختیار ندارید باید در این بخش این مسئله را هدف قرار دهید. کمبود منابع مالی یا علمی، نبود زمان کافی، مشکلات شخصی و موارد این چنینی را بهتر است در این قسمت بنویسید.

فرم خام پروپوزال

در نوشتن پروپوزال چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟

تمام نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم باید در انجام پروپوزال مدیریت مدنظر قرار گیرد. علاوه بر نکات بیان شده، بررسی شیوه نگارش متن هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است هر دانشگاهی فرمت خاصی را برای نگارش پروپوزال دارد که می توانید فایل آنرا از سایت دانشگاه تان دانلود کنید بعنوان مثال می توانید فرم خام پروپوزال دانشگاه علامه طباطبائی را در سایت دانشگاه علامه ملاحظه کنید. به هنگام نوشتن پروپوزال مطمئن شوید که غلط املایی ندارید و مسائل نگارشی را به خوبی در نظر داشته‌اید. انتخاب فونت مناسب و اندازه درست به خوانایی بهتر متن کمک می‌کند. نوشتن چکیده و مقدمه هم باعث می‌شود خواننده اطلاعات کافی درباره مسئله‌تان کسب کند.

بهترین موسسه انجام پایان نامه مدیریت

 ممکن است موسسه‌های مختلفی باشند که خدماتی در حوزه پایان‌نامه ارشد و دکترا ارائه کنند اما قبل از اینکه بخواهید موسسه‌ای را برای اینکار انتخاب کنید باید فاکتورهایی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال آیا موسسه مدنظر سابقه پژوهش و ارائه پایان‌نامه را در زمینه مدیریت دارد؟ بهتر است کار را به دست متخصصانی بسپارید که خودشان در این حوزه کار کرده‌اند و با دغدغه‌ها و مشکلات آن آشنا هستند. به زعم بسیاری از دانشجویان رشته مدیریت؛ مجموعه ایران داکیومنت بهترین موسسه انجام پایان نامه مدیریت در سطح کشور است. مقید بودن به قرارداد، منصف بودن به هنگام تعیین قیمت، کیفیت بی نظیر پایان نامه و برقراری ارتباط سازنده با دانشجو از عواملی است که به هنگام انتخاب موسسه ایران داکیومنت با آن مواجه می شوید.

عوامل موثر بر هزینه نوشتن پروپوزال

عوامل مختلفی بر روی هزینه نوشتن پروپوزال مدیریت نقش دارند که بررسی هر کدام از این عوامل تصمیم‌گیری را برایتان ساده‌تر می‌کند. اجازه بدهید این عوامل را به صورت فهرست‌وار مرور کنیم:

  • سطح دانشگاه دانشجو: دانشجویانی که در دانشگاه‌های برتر کشور در حال تحصیل هستند باید نسبت به پروپوزال خود حساس‌تر باشند. معمولاً این دانشگاه‌ها از سطح علمی بالایی برخوردارند و هر طرحی را قبول نمی‌کنند.
  • روش‌های تحقیق و ابزارهای مورد استفاده: اگر برای اجرای طرح‌تان نیاز به روش‌های تحقیقی مختلف و استفاده از ابزارهای آماری متنوع باشد هزینه اجرای طرح هم افزایش پیدا می‌کند.
  • موضوع پروپوزال: برخی از طرح‌های تحقیقاتی به گونه‌ای تدوین می‌شوند که برای آن‌ها منابع کافی برای تحقیق وجود ندارد. بدون شک این عامل هم می‌تواند بر روی هزینه نوشتن پروپوزال اثرگذار باشد.

جهت اطلاع از نحوه قیمت گذاری و آشنایی با هزینه انجام پایان نامه مدیریت؛ می توانید مقاله مزبور را نیز مطالعه کنید.

انجام پایان نامه مدیریت

تاثیر پروپزال بر پایان نامه مدیریت

تا به حال ماکت‌های ساختمانی را که قبل از ساخت و ساز تهیه می‌شوند را از نزدیک دیده‌اید؟ این ماکت‌ها طرح کوچکی از ساختمان را به تصویر می‌کشند و اجزایی که قرار است ساخته شود را نشان می‌دهند. نوشتن پروپوزال مدیریت همانند ماکتی است که به پایان‌نامه شما مسیر و نقشه می‌دهد. به کمک پروپوزال می‌توانید پایان‌نامه خود را در مسیر درستی پیش ببرید و بر اساس آن شروع به نوشتن پایان‌نامه کنید. اگر بتوانید طرح تحقیقی مناسبی بنویسید بدون شک راه را برای ارائه یک پایان‌نامه علمی و کاربردی هموار کرده‌اید. جهت آشنایی با نحوه انجام پایان نامه مدیریت؛ می توانید به صفحه مزبور رجوع کنید.